Hvis du har stået i en situation, hvor dit fly er blevet forsinket eller tilmed aflyst, så er du allerede klar over, at det kan være en meget frustrerende situation.
Det er noget, der gør sig gældende, uanset om du skal med et fly, så du kan nå et møde i udlandet eller du blot glæder dig rigtig meget til at komme på ferie.
Der kan være mange årsager til, at der opstår forsinkelser eller aflysninger, men uanset hvad, der ligger til grund for det, så er det træls for dig som passager.
Heldigvis forholder det sig således, at der er gode muligheder for at få både erstatning og kompensation fra det valgte flyselskab, hvis der enten er tale om kraftige forsinkelser eller en decideret aflysning af dit fly.
Derfor handler det også om, at du forsøger at se det bedste i en sådan situation, da du blot vil blive ombooket til et andet fly eller i stedet skal vente i lidt længere tid i lufthavnen, mens du kan se frem til at få en god erstatning, der går direkte ind på din konto.
Står du i en situation, hvor du har været udsat for en aflysning, et overbooket fly eller en kraftig forsinkelse, så bør du læse med nedenfor, hvor du kan læse meget mere om, hvordan du kan indhente din flykompensation.
Det kan fra tid til anden ske, at du bestiller billetter til et fly, der enten er forsinket, overbooket eller tilmed ender med at blive aflyst.
Uanset om du står i den ene eller anden situation, så er det bestemt ikke noget, der er synderligt sjovt, hvilket gør sig gældende uanset, hvad formålet med din rejse er.
Det er dog vigtigt, at du ikke bruger for meget tid på at ærgre dig over den situation, du er havnet i – du bør i stedet fokusere på at få det bedste ud af den trælse situation.
Selvom det kan være (og stort set altid er) rigtig irriterende, at uforudsete hændelser skal have indflydelse på, om dit fly afgår til tiden eller overhovedet afgår, så er det vigtigt, at du holder fokus på, at dine penge formodentligt ikke er gået tabt.
Som forbruger har du selvfølgelig nogle rettigheder, hvis du ikke kan bruge dine flybilletter eller hvis du får plads på et fly, som er kraftigt forsinket, hvilket betyder, at du har mulighed for at søge om en form for kompensation.
Det skal gøres klart, at der selvfølgelig findes en række regler for, hvor mange penge, du kan forvente at få tilbage i form af en erstatning, hvis dit fly er blevet aflyst eller er forsinket.
Dog skal du være klar over, at kompensationen typisk vil være det samme, uanset om dit fly er forsinket, overbooket eller helt aflyst.
Der er dog alligevel forskellige ting, der kan variere, alt afhængigt af, om der er tale om en overbooking, en aflysning eller derimod en forsinkelse.
Hvis du har købt billetter til et fly, der er blevet aflyst, så vil du kunne forvente en kompensation, der lyder på mellem 1.860 kr. og 4.465 kr.
Den endelige kompensation afhænger primært af rejsens længde. Hvis rejsen lød på under 1.500 km., så vil du modtage den mindste form for kompensation.
Er flyrejsen derimod på 3.500 km. eller derover, så vil du få udbetalt det maksimale beløb i kompensation. Alt derimellem vil blive kompenseret med et beløb på 2.975 kroner.
Det bør gøres klart, at du selvfølgelig ikke kan få kompensation ved mindre forsinkelser.
Det kræver derimod at dit fly er mere end tre timer forsinket ved landing. Er det aktuelt, så er du i din gode ret til at modtage en kompensation.
Du vil få kompensation udbetalt i overensstemmelse med de kriterier, der er blevet beskrevet ovenfor.
Det er dog vigtigt at du husker på, at flyet skal være minimum 3 timer forsinket ved landing – ellers er der ikke mulighed for erstatning.
Der bør ikke herske nogen tvivl om, at det er yderst sjældent, at det sker, men i nogle tilfælde kan det dog hænde, at et flyselskab ender med at overbooke én af deres afgange.
Hvis det ender med at blive dig, der trækker et dårligt lod, så er der også her mulighed for at få udbetalt en kompensation.
Den bliver beregnet på præcis samme måde som det gør sig gældende for både forsinkelser og aflysninger, hvorfor den maksimalt vil lyde på 4.465 kr. ved overbooking.
Reglerne for kompensation i forbindelse med enten overbooking, forsinkelse eller aflysning gør sig gældende i langt de fleste tilfælde.
Det afhænger dog af, om du flyver med et EU-selskab eller ej, eller om du flyver inden for Europa.
Hvis blot én af disse to situationer er en realitet, så vil du være berettiget til en erstatning, hvilket er tilfældet i langt de fleste tilfælde, når danskere skal på ferie, skal flyve af erhvervsmæssige årsager eller derimod noget helt tredje.
Der er dog én undtagelse: hvis du flyver med et ikke-europæisk selskab og dertil heller ikke hverken letter eller lander i en lufthavn, der befinder sig inden for EU.
Det kan f.eks. være, at du er på ferie USA og ønsker at flyve fra Los Angeles til New York med et amerikansk selskab.
I et sådant tilfælde vil du ikke kunne indhente en kompensation, men det er dog ikke noget, der skal afskrække dig fra sådanne rejser, da det selvfølgelig er yderst sjældent at sådanne ting sker.
Ydermere, så bør det også nævnes, at i tilfælde af, at du flyver med et selskab, der har givet dig mulighed for at flyve med et alternativt fly, så vil du typisk kunne forvente, at din kompensation bliver halveret, hvis det forholder sig sådan, at du er to, tre eller fire timer forsinket – den endelige kompensation afhænger dog igen af distancen, du skal eller skulle flyve.
Som bekendt er du dog fortsat i din gode ret til at få en erstatning, som kan hentes på flere måder.